När du söker. När du använder kartan. När du lyssnar på musik. Ja, allt du gör framför dator, telefon eller surfplatta lämnar spår, och den som har tillgång till den här informationen kan skapa en heltäckande bild av vem du är.
Alla företag arbetar med det här. Matvarubutikerna håller koll på vad du köper när du använder ditt kundkort. Nätbutikerna hetsar dig att logga in för att kunna spåra dina köpvanor. Och det är framför allt big data som förklarar Googles framgångar.
I och med lanseringen av Windows 10 satsar Microsoft fullt ut på att tjäna pengar på den här informationen. Detta borde inte förvåna någon.
Det som på engelska kallas för big data är den stora trenden inom it-världen just nu. Alla företag vill veta så mycket som möjligt om sina kunder för att kunna skräddarsy reklam – och därmed tjäna pengar.
”Kundskap” har blivit det centrala för marknadsförarna. Allmänna nätannonser i stil med ”Res utomlands med oss” är inte särskilt intressanta. Företagen vill i stället kunna säga ”Flyg till Berlin för 899 kronor” och ”80 procent rea på hotell i Berlin” till just dig som har sökt efter resor till den tyska huvudstaden.
Missa inte: Stoppa Windows 10 från att spionera på dig – här är inställningar du ska göra
Google övervakar nämligen allt du gör. De går automatiskt igenom din e-post i Gmail och anpassar annonserna efter vad du skriver. De håller koll på hur du reser via smarttelefonens lokaliseringsfunktion. De kan se din musiksmak via Youtube och Google Play Music.
Det är den här affärsmodellen som Microsoft nu vill kopiera.
Grundtanken i Windows 10 är att du alltid ska vara inloggad med din Hotmail- eller Outlook-adress. På så sätt får Microsoft en unik möjlighet att kartlägga dig. Det här blir framför allt intressant när du börjar använda den röststyrda assistenten Cortana, som ännu inte har lanserats i Sverige. Microsofts dröm är att vi ska organisera våra liv med hjälp av Cortana, och på så sätt ger vi företaget en unik möjlighet att kartlägga.
Microsoft lovar visserligen att snoka mindre än Google. Det du säger i Windows mejl, chatt, dokument eller foton används inte för att profilera dig. Men företaget får ändå tillräckligt med information för att kunna anpassa sina annonser.
Förklaringen till att Microsoft gör det här är enkel. Det blir allt svårare att tjäna pengar på program och digitala tjänster. Vi konsumenter älskar nya smarta lösningar som förenklar våra liv, men vi är inte villiga att betala för dem. Att företag som Microsoft måste hitta andra intäktskällor är inte konstigt.
Missa inte: Därför blir det inga fler Windows-lanseringar
Det som gör mig upprörd är att Microsoft inte är tydligare med vad de faktiskt gör. Övervakningsfunktionerna är påslagna som standard, och även om de går att stänga av, är det inte självklart hur man ska göra.
Det är högst rimligt att den som inte är beredd att dela med sig av sin information får ett sämre Windows. Men det rimliga är att användaren själv får fatta beslutet.